about_banner

תאונות

הנחיות להתנהגות אחרי תאונת דרכים

להלן הנחיות התנהגות ופעולות לביצוע באם נקלעתם לתאונת דרכים

1.1.הזעיקו את כוחות החירום:

התקשרו למוקד 100 של המשטרה ולמוקד 101 של מגן דוד אדום וציינו את מיקום התאונה, מספר כלי הרכב המעורבים ומספר הנפגעים. בדקו אם יש גורמי סכנה נוספים כמו חלקי פח על הכביש, כתמי שמן או דליפות דלק ועדכנו את כיבוי האש – במוקד 102. השתדלו להיות זמינים בטלפון במידה ותצטרכו לסייע בהכוונת כוחות החירום למקום התאונה.

1.2 אין להזיז נפגעים ממקומם: תזוזה יכולה להחמיר את מצבם של נפגעים, לכן אם לא נשקפת סכנה לחייהם בעקבות שריפה או דליפת דלק יש להשאיר אותם במקומם ולהזעיק את מגן דוד אדום.

1.3 אין להזיז את כלי הרכב: מיקום כלי הרכב בתאונה מסייע למשטרה ואנשי המקצוע לקבוע את סיבת התאונה. הזזת כלי רכב מתאונה עם נפגעים ללא נוכחות משטרה הינה עבירה פלילית.

1.4 הציבו משולש אזהרה: הניחו את משולש האזהרה במרחק של 100-50 מטר ממקום התאונה כדי לסמן לנהגים ולאפשר להם זמן תגובה סביר. אם התאונה התרחשה בלילה, הדליקו את אורות הרכב והמהבהבים כדי להאיר על המקום.

1.5 לבשו אפוד זוהר: לבישת אפוד היא חובה על פי חוק בכבישים בין עירוניים ומומלצת גם בכבישים עירוניים.

1.6 במקרה של תאונה ללא נפגעים: יש לפנות את הכביש בהקדם כדי לא להפריע לתנועה. החליפו פרטים עם הנהגים המעורבים בתאונה ועם עדים ודווחו לחברת הביטוח שלכם.

1.7 חילוץ נפגעים מהרכב

ההמלצה הכללית של מגן דוד אדום ומשטרת ישראל היא לא להזיז את הנפגעים בתאונה, אך במקרים הבאים יש לחלץ את הנפגעים במהירות:

    סכנת אש בעקבות דליקה

    הרכב לוחץ על גוף הנפגע

    ברכב שנפגע יש חומרים מסוכנים או רעילים

    הרכב לא יציב ועלול להתדרדר

    הרכב עלול להיפגע מרכב אחר

    חייו של הנפגע נמצאים בסכנה

  • לפני נקיטת כל פעולה יש להתייעץ עם נציגי כוחות החירום.
  • במהלך חילוץ הנפגע מהרכב הקפידו לא להזיז את עמוד השדרה והצוואר.
  • אם לא ניתן לחלץ נפגעים דרך הדלת ניתן לשבור את אחת השמשות כדי להגיע לנפגע ואם הנפגע נמחץ תחת הרכב אפשר להשתמש במגבה (ג'ק) כדי להרים את הרכב ולחלץ את הנפגעים.
  • אם הנפגע מחוסר הכרה אבל נושם, השכיבו אותו על הצד.
  • אם אחד הנפגעים סובל מדימום חיצוני לחצו עם ידכם על הפצע המדמם, חבשו בתחבושת הדוקה, אך אל תהדקו חזק מדי כדי לא לעצור את מחזור הדם. השתמשו בחוסם עורקים רק במקרים שבהם אינכם מצליחים לעצור את הדימום בדרכים אחרות.

1.8 החלפת פרטים עם הנהגים המעורבים ותיעוד התאונה

חשוב להחליף פרטים עם הנהגים המעורבים בכל תאונה, גם בתאונות קלות שלא נגרם מהן נזק נראה לעין. להלן הפרטים החשובים שצריך לכתוב מיד לאחר התאונה, וכן אם נהג שהיה מעורב בתאונה מבקש מכם פרטים אלו, עליכם למסור לו אותם: 

1.9 תעוד פרטי התאונה:

  • שעת האירוע והמקום המדויק בו הוא התרחש. בנוסף, מומלץ ליצור תרשים שמתאר את תנאי הדרך, כולל רמזורים ותמרורים, ואת תנועת כלי הרכב המעורבים וכיוון נסיעתם.
  • פרטי הנהג או הנהגים המעורבים בתאונה: רשמו את השם המלא, מספר תעודת הזהות ומספר רישיון הנהיגה של הנוהג ברכב. ודאו לפי התמונה שהרישיון אכן שייך לנהג. בנוסף, רשמו את כתובתו המלאה של הנהג ואת כל פרטי ההתקשרות עמו: מספרי טלפון בבית ובעבודה, ומספר טלפון סלולרי.
  • פרטי הביטוח של הנהגים המעורבים בתאונה: רשמו את פרטי חברת הביטוח המקיף וביטוח החובה, מספר הפוליסה ותוקף הביטוח.
  • פרטי הרכב: רשמו את מספר הרישוי, הדגם, הצבע וסימני ההיכר הבולטים של הרכב.
  • עדים לתאונה: אם היו לתאונה עדים תוכלו לבקש מהם להעיד במקרה של חקירת משטרה או תביעה משפטית. רשמו את שמם המלא, מספר הטלפון ומספר תעודת הזהות, כדי שתוכלו ליצור עימם קשר.
  • לאחר החלפת הפרטים צרו קשר עם מחלקת משק הרכב כדי לקבל הנחיות נוספות להמשך הטיפול.
  • צילום זירת התאונה – מומלץ לתעד את נזקי התאונה וסימנים המעידים על נסיבותיה. רכבים המעורבים בתאונה: צלמו את כל הרכבים המעורבים בתאונה, מומלץ גם להתמקד בנזקים שנגרמו להם. סימנים על הכביש: צלמו את הסימנים שהתאונה הותירה על הכביש.  מפגעים ותנאים מיוחדים בכביש: צלמו מפגעים שונים בכביש שבו התרחשה התאונה, כגון בור, כתם שמן או תמרור שבור.

שימו לב: אם מדובר בתאונה ללא נפגעים, תחילה יש לפנות את הכביש ורק לאחר מכן לתעד את התאונה.

1.10 הנפקת אישור מעורבות בתאונת דרכים

אם אתם זקוקים לאישור על מעורבותכם בתאונת דרכים עבור מקום העבודה, חברת הביטוח או המוסד לביטוח לאומי, ניתן למלא טופס מקוון דרך אתר משטרת ישראל, להדפיסו ולהגיע עם העותק או עם מספר האסמכתא לתחנת המשטרה הקרובה לאזור מגוריכם.

1.11 הכרה באשמה ובנסיבות התאונה אין להודות באשמה ו/או לתת התחייבות בכתב ו/או בעל פה בנוגע לאחריותך לתאונה –  חברת הביטוח עלולה לעשות בהודאתך שימוש ולהתנער מאחריותה, גם אם יתברר בדיעבד כי הנהג שהודה איננו אשם.

דיווח ליחידת הרכב – בסמיכות ככל האפשר למועד התאונה – מסרו את פרטי האירוע, מצב הנוסעים , תקינות הרכב, ופעלו על פי ההוראות/ההנחיות שתקבלו.

© All rights reserved to Technion R&D Foundation